Dobrá údržba a starostlivosť napomôžu maximalizovať spoľahlivosť a výkon
pneumatík.
Pneumatikám, aby mohli dokonale slúžiť svojmu účelu je potrebné,
tak ako aj iným súčastiam vozidla venovať pozornosť.
Základné zásady
správneho používania pneumatík
1. MONTÁŽ PLÁŠŤA NA
RÁFIK
Pneumatiky je nutné montovať len na čistom mieste, bez prachu a
nečistôt.
Vlastná montáž je odborná práca, ktorú môže vykonávať iba odborne
zaškolený pracovník. Správna a odborná montáž pri dodržaní predpísaného postupu
je zárukou istoty a bezpečnosti prevádzky.
2. HUSTENIE PNEUMATÍK
3. OPRAVY PNEUMATÍK
Oprava
pneumatiky je z hľadiska bezpečnosti prevádzky činnosť veľmi náročná a
zodpovedná. Preto ju musia vykonávať iba odborne vyškolení pracovníci za
prísneho dodržiavania predpísanej technológie a postupov.
Pozorne sledujte
priebeh opotrebovávania bežnej plochy.
Viditeľne poškodenú pneumatiku je
potrebné nechať posúdiť odborníkovi na pneumatiky a nechať odborne opraviť.
Na plášti musia byť všetky poškodené miesta trvalo opravené. Nie je
prípustné napr. použiť dušu do neopraveného bezdušového plášťa ako náhradné
riešenie.
Každá oprava by mala byť vykonaná čo najskôr po vzniku poškodenia,
lebo môže dôjsť (najmä u plášťov s oceľokordovým nárazníkom) k rozšíreniu
poškodenia, alebo zničenia plášťa v dôsledku vnikajúcich nečistôt a
vlhkosti.
4. PRAVIDELNÁ ROTÁCIA PNEUMATÍK
Aby
sa pneumatiky rovnomerne opotrebovávali a bola predĺžená ich životnosť, odporúča
sa rotovať diagonálne pneumatiky každých 5 000 km a radiálne pneumatiky na
vozidle každých 7 500 až 10 000km. Nerovnomerné opotrebovávanie pneumatík je
spôsobeného jazdením na rôznorodých terénoch, počtom prepravovaných pasažierov
ako aj nerovnomerným zaťažovaním vozidla.
5. ČISTENIE
Čistite pneumatiky
vodou, pretože blato a nečistoty môžu poškodiť zmes pneumatík. Pravidelne
kontrolujte pneumatiky a v prípade, že sa do drážok zachytia drobné kamienky,
neodkladne ich odstráňte. Kamienky dlhšiu dobu zachytené v drážkach môžu
spôsobiť trhliny na behúni.
6.
ZAŤAŽOVANIE
Preťaženie je vždy nebezpečné a neekonomické. Spôsobuje
abnormálne ohýbanie (pnutie) pneumatík. Nadmerné preťažovanie môže spôsobiť
prehriatie, popraskanie (polámanie, pretrhnutie) kordov a oddelenie vložiek a
behúňa. Preťaženie spôsobuje nerovnomerné opotrebovávanie a skracuje životnosť
pneumatík.
7. VYVAŽOVANIE
KOLIES
Nevyvážené pneumatiky môžu spôsobovať chvenie a vibrácie.
Presné vyváženie kolies je veľmi dôležité pre hladkú jazdu. Pneumatiky je
potrebné vyvážiť každých 10 000 km.
8. GEOMETRIA
KOLIES
Nerovnomerné ojazdenie pneumatiky nie je vždy spôsobené
podhustením alebo prehustením. Nesprávna geometria kolies môže spôsobiť
nasledovné problémy:
9. STAROSTLIVOSŤ O PNEUMATIKY POČAS
JAZDY
Surový nerovný povrch vozovky spôsobuje nadmerné ojazdenie a
otlčenie pneumatík. Vyhýbajte sa prekážkam, výrazným priehlbinám a ostrým
predmetom na vozovke. Ak nie je možné vyhnúť sa prekážkam, znížte rýchlosť
jazdy. Agresívna jazda tiež prispieva k rýchlejšiemu opotrebovaniu pneumatík.
Prehnané agresívne brzdenie skracuje životnosť pneumatík a brzdových čeľustí.
Pri jazde na mokrých cestách je nutné prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky aby ste
predišli aquaplaningu.
10. SKLADOVANIE
PNEUMATÍK
Plášte, duše a vložky je potrebné skladovať v tmavých,
suchých a chladných miestnostiach bez prievanu. Nadmerné vystavovanie slnku a
teplu týmto výrobkom škodí a je príčinou predčasného starnutia, ktoré sa
prejavuje vznikom drobných trhlín na povrchu gumy. Prievan, t.j. cirkulácia
vzduchu proces starnutia urýchľuje, pretože guma intenzívnejšie reaguje so
vzdušným kyslíkom a ozónom. Antioxidačné prísady v zmesiach proces starnutia
samozrejme brzdia, ale horeuvedené zásady skladovania by mali byť dodržiavané.
Plášte, duše a vložky nesmú prísť do kontaktu s produktmi ropného pôvodu (napr.
oleje, pohonné hmoty, mazadlá, riedidlá a pod.), ktoré spôsobujú, že guma sa
stáva poréznou a stráca svoje elastické vlastnosti.
Pneuservis - Roman Bayer
956 06 Svrbice 43
mobil: +421(0) 905 963 037
E-mail: bayerr@zoznam.sk
Copyright © 2009 ROER
Všetky práva vyhradené
Created by -mk-web